Senior accountmanager

Account manager

Wat was de context bij start?

Bij de start van het Uitblinkerstraject had de medewerker een drukke agenda met daarin veel account, acties en contactmomenten. Doordat de medewerker alles zelf wilde doen, kreeg hij het erg druk. Hierdoor bleven acties liggen, werd de communicatie kortaf en was er van een positieve samenwerking geen sprake meer.

Wat was hierbij het probleem?

Er ontstonden interne conflicten in de samenwerking waardoor de productiviteit omlaag ging. Daarnaast werd het risico voor het bedrijf om afhankelijk te zijn van een persoon, in plaats van meerdere personen, steeds groter.

Wat zijn implicaties van het probleem?

  • Regelmatig conflicten intern;
  • 60 uur per week werken;
  • Lage klanttevredenheid;
  • Grote afhankelijkheid met één accountmanager voor de klanten;
  • Lage kwaliteit bij intake van issues (100 issues per maand heeft een waarde van 20.000 euro);
  • Stress door conflicten en onbegrip;
  • Geen overzicht in werkzaamheden door structureel overwerken;
  • Onprettige samenwerking tussen collega’s onderling;
  • Frustraties tussen verkoop en operatie.

Hoe lang is de medewerker in dienst?

De medewerker is 7 jaren in dienst en wil doorgroeien naar verkoopmanager.

Wat heeft Verblinker gedaan?

Door middel van het Uitblinkerstraject heeft Michel met de medewerker de ontwikkelvraag “ik wil leren om beter te communiceren, zodat ik met meer plezier samenwerk” in combinatie met de ambitie aangepakt. Hierbij wordt gekeken naar elementen die de accountmanager belangrijk vindt in het leven en waar energie van wordt gekregen. Oftewel, in deze periode wordt door middel van coaching technieken een duurzame oplossing gecreëerd waarbij de Uitblinker zelf de doelen en acties gaat definiëren om in zijn volledige kracht te komen.

Wat heeft de Uitblinker bereikt met behulp van Verblinker?

  • Van een “gefrustreerde werknemer” naar een “goede verkoopmanager”;
  • 40 uur per week werken (20 uur aan overwerk verminderd);
  • Kwaliteit van de intake van issues is verhoogd;
  • Werk wordt beter verdeeld over het team (redundant);
  • Aantal conflicten is fors verminderd;
  • Minder stress en frustratie;
  • Slimmere beslissingen door rust in het hoofd;
  • Door ontwikkelen van de afdeling in 10 van de 40 uur;
  • Waarde van collega’s groeien;
  • Hogere klanttevredenheid klanten;
  • Meer tevredenheid bij collega’s ;
  • Verhoogd werkgeluk van de werknemer.

Wat levert het programma op?

Door het effectiever communiceren met klanten en collega’s is de first-time-right van de opgeloste issues verhoogd wat de klanttevredenheid en onderlinge samenwerking verbetert. Daarnaast werkt de accountmanager weer 40 in plaats van 60 uur in de week, dat bespaart maandelijks zijn halve salaris. Voor de accountmanager levert dit in de basis rust op waardoor het overzicht bewaard wordt. Daarmee kan hij beter doorgroeien naar verkoopmanager. Met deze persoonlijke groei gaat de verkoopafdeling hiermee groeien.

Vaardigheden

Gepubliceerd op

oktober 19, 2022